Japanese Kozo Paper

Kozo-paperi soveltuu monenlaiseen käyttöön

Japanese Kozo Paper

Dialab on kotimainen perheyritys, joka on toiminut Fine Art -vedostamisen ja kuvatuotannon alalla jo vuodesta 1984. Dialabin laadun takaavat Epsonin suurkuvatulostimet, joita yritykseltä löytyy kaiken kaikiaan yhdeksän kappaletta. Kozo-paperi soveltuu hyvin Dialabin valikoimaan.

”Meidän valttimme on aina ollut ja tulee olemaan luottamus ja laatu”

Dialabin perustaja Seppo Hintsanen innostui ajatuksesta perustaa oma yritys työskennellessään laboratoriomestarina ja laboratoriopäällikkönä. Tuolloin 1980-luvulla filminkehitysala nousi huimaa vauhtia. Sitten tulivat digikamerat ja filmien kehitys pysähtyi kuin seinään. Oli keksittävä uusia tapoja ja Dialab suuntasi kohti suurkuvatulostamista.

Dialab on myös lisensioitu Epson DigiGraphie-laboratorio, joka takaa tietyille materiaaleille säilyvyyttä jopa 400 vuotta. Epson DigiGraphie -leima kertoo asiakkaille, että Dialabista saa takuulla laatua. Dialabin asiakaskuntaan kuuluu vaativia ammattilaisia, jotka arvostavat kotimaista työtä ja laatua. Dialabin tiloihin Helsingin Sörnäisissä löysi tiensä myös Gary Wornell, Suomessa asuva valokuvaaja ja muotoilukonsultti. Garyn Wornellin ja Epsonin yhdessä kehittämä Japanise Kozo -paperi sai Dialabin innostumaan materiaalista, joka taipuu taiteilijoiden käsissä uusiin mittasuhteisiin.

Dialabin toimitusjohtaa Petri Hintsanen toteaa: "Kozo-paperi on mediana täysin erilaista, mitä alalla on ennen nähty, sen pinta ja struktuuri ovat jotain ennenäkemätontä ja tarjoavat mahdollisuuksia vaikka mihin. Esimerkiksi valaistuna materiaalista tulee paperin rakenne ja kuidut hienosti esiin."

Innostavaa materiaalia

Petri Hintsanen lähtee innokkaasti mukaan kaikkeen uuteen ja Kozo-paperi soveltuu hyvin Dialabin valikoimaan. Dialab on jatkokehitellyt Kozo-paperiin yhteistyössä suomalaisen puusepän Matti Niemelä kanssa puukehyksen, jonka ansiosta paperi saa ansaitsemansa ryhdin ja muodon valovoimaisuuttaan menettämättä. Kozo-paperia voisi hyvin hyödyntää valoisuutensa vuoksi myös sisustusratkaisuissa.

Kozo-paperi vaatii huolellista esillepanoa ja tämä on erityisesti Dialabin osaamisalaa. Dialab on testannut Kozon pohjustamista mm akryylille, alumiinille, puulle ja vanerille. Petri Hintsanen mustuttaa, että pohjustusliimat tulee aina olla ph-neutraaleja, koska muuten materiaali kellastuu.

Japani mahtuu matkalaukkuun

Kozo-paperi on vakuuttanut myös valokuvaaja Kirmo Wilenin. Valokuvaajan Aasiaan suuntautuvilla kuvausmatkoilla on erittäin tärkeää, että materiaali kulkee helposti mukana. Kozo-paperi on kevyttä ja sitä voi helposti kuljettaa matkoilla mukana.

Wilen sulautuu paikalliväestön arkeen ja nappaa kuvan tilanteissa ja tapahtumissa, missä luottamus kuvaajaan on saavutettu. Wilenin mukaan, luottamus näkyy silmistä, kun yhteistä kieltä ei ole. Tämä luottamus välittyy myös kuvasta ja antaa tilanteisiin ja tapahtumiin syvyyttä. On tärkeää, että kuvien tunnelmaa tukee myös materiaali ja mikä olisikaan parempaa materiaalia esillepanoon kuin Kozo-paperi, jonka juuret ovat Aasiassa. Mustan värin väriliut näkyvät materiaalissa hienosti ja tuovat esiin upeat yksityiskohdat.

Leiki, kokeile, yritä ja erehdy

Panostus tarpeeksi suorituskykyiseen laitteeseen kannattaa. Mitä monipuolisemmat mahdollisuudet tulostin antaa, sitä enemmän se tarjoaa kokeilumahdollisuuksia. Juuri tästä syystä myös Dialabissa on tarjolla yhdeksän erilaista Epsonin tulostinta. Valokuvaaja Wilenin mukaan vedostaminen on tunteikas prosessi ja oikean teoksen valintaan vaikuttaa myös vedostuksessa käytetty materiaali.

Gary Wornellia on kutsuttu tulostimien Einstainiksi – eikä turhaan. Kokeilusta, materiaalilla leikkimisesta, hulluista ideoista, yrityksesta ja erhedyksestä voi syntyä jotain, joka kautta aikain on ollut olemassa mutta nyt se on alettu näkemään uudella tavalla.