Epson investoi mustesuihkutekniikkaan vallattuaan 40 prosenttia Euroopan yritysmarkkinoista

Yrityskäyttöön suunnattujen mustesuihkutekniikoiden kehitykseen ja tuotantoon investoidaan 585 miljoonaa euroa keskellä toimialan yhdistymisspekulaatioita

Epson investoi mustesuihkutekniikkaan vallattuaan 40 prosenttia Euroopan yritysmarkkinoista

Huippumoderni tuotantolaitos Filippiineillä

Epson tunnetaan pitkästä historiastaan ja osaamisestaan tulostuksen, visualisoinnin, robotiikan ja päälle puettavien teknologioiden parissa. Nyt yhtiö on ilmoittanut, että sen panostus mustesuihkutekniikkaan tuottaa tulosta: vuoden 2017 ensimmäisellä neljänneksellä Epson on kohottanut osuutensa mustesuihkulaitteiden yritysmarkkinoilla Euroopassa 40 prosenttiin 1. Lisäinvestoinnit osuvat ajankohtaan, jolloin analyytikot aavistelevat suuria fuusioita tulostustoimialalla, joka yleisesti supistuu mutta on kuitenkin joissakin tapauksissa tuottoisaa ja kannattavaa. Epson on keskittynyt erittäin joustavaan mustesuihkutekniikkaan, joka tuo erityisetuja verrattuna muihin markkinoilla oleviin vaihtoehtoihin. Yhtiö odottaa kasvun jatkuvan myös loppuvuonna 2017 ja tulevina vuosina.

Satsaus näkyy Epsonin investoinneissa: Jo aiemmin Epson ilmoitti 400 miljoonan euron sijoituksesta uusiin tuotantolaitoksiin Japanissa ja muilla markkinoilla. Nyt tähän tulee 185 miljoonan euron lisäys, joka on varattu etenkin PrecisionCore-mustesuihkutekniikan kehitystyöhön seuraavien kolmen vuoden aikana. Epsonin tämän vuoden alussa julkistama Workforce Enterprise -mallisto tulee huippunopeiden mustesuihkulaitteiden markkinoille, joista tutkimusyhtiö IDC:n mukaan odotetaan varsin tuottoisia 2.

Epson Europen varatoimitusjohtaja Rob Clark toteaa: ”Panostamme sekä investoinneissa että kehitys- ja tutkimustyössä tiiviisti mustesuihkuun, sillä se on kerta toisensa jälkeen osoittanut tekniikkana joustavuutensa ja hyödyllisyytensä. Pinnalla jo lähes 70 vuotta pysytellyt tekniikka on ikään kuin keksitty uudelleen viime vuosina. Uskon vakaasti, että mustesuihkun vetovoima yritysmarkkinoilla kasvaa edelleen.”

Tähän näkemykseen perustuu Epsonin strategia, jonka mukaan yhtiö aikoo kasvattaa markkinaosuuttaan EMEA-alueen yritystulostussektorilla. IDC arvioi nämä markkinat 38 miljardin euron arvoisiksi 3. IDC:n Phil Sargeant varoittaa, että ”toimialalla tapahtuvien yhdistymisten myötä joitakin tuotemerkkejä katoaa, minkä jälkeen markkinoilla on voittajia ja häviäjiä”. Voittajia ovat ne, jotka investoivat riittävästi kasvualueisiin ja tähtäävät tehokkaimmin tulevaisuuden tuottovirtoihin.

IDC ennustaa myös, että mustesuihkumarkkinoiden yleinen kasvuvauhti Länsi-Euroopassa on vuoteen 2020 mennessä 10.2% (CAGR) IDC:n mukaan mustesuihkutulostimet valtaavat markkinoita toimistomarkkinoilla. Tässä on linjassa myös se, että Epsonin osuus mustesuihkulaitteiden yritysmarkkinoista on noussut noin 25 prosentista (Q1, 2015) 40 prosenttiin (Q1, 2017) 15% kasvulla.

”Toimialan raportit, testit ja vertailut todistavat asian, johon olemme uskoneet jo pitkään: mustesuihku päihittää muut tekniikat suorituskyvyssä ja hyötysuhteessa. Tulostus on edelleen tärkeä osa elämää – niin työssä kuin kotonakin. Mustesuihkuun sijoittavat yritykset voivat vähentää jätettä jopa 99 %, energiankulutusta 96 % ja huolto- ja käsittelytarvetta 98 % 6. Mustesuihkutekniikan innovaatiot vastaavat suoraan yritysten tämänhetkisiin tarpeisiin. Siksi eurooppalaisyritysten tulostusmarkkinoilla on nähtävissä siirtymä laserista mustesuihkuun”, Clark jatkaa. ”Yrityksille ovat valkenemassa tekniikan todelliset talouteen, ympäristöön ja yhteiskuntaan liittyvät hyödyt. Tämän voi päätellä Euroopan mustesuihkumarkkinoita koskevista myyntitiedoista.”

Mustesuihkutekniikka on todistanut kykynsä sopeutua markkinamuutoksiin myös muualla kuin toimistotulostuksessa. Tekniikka nimittäin muovaa uusiksi kokonaisia markkinasegmenttejä, esimerkiksi muoti- ja sisustusalan tekstiilitulostusta, pakkausmateriaalien tulostusta ja suurkuvatulostusta leveille materiaaleille. Lisäksi mustesuihku antaa mahdollisuuden käyttää lyhyisiin sarjoihin perustuvia tuotantoprosesseja ja silti pienentää kuluja ja vähentää jätettä.

1. IDC:n julkaisu: Western Europe printer shares, 2016.
2. IDC:n julkaisu: Western Europe Business Inkjet Market Shares, 2016.
3. Kokonaisarvio EMEA-alueen yritystulostusmarkkinoista. Lähde: IDC.
4. IDC:n julkaisu: Western Europe Business Inkjet Market Shares, 2016.
5. IDC:n julkaisu: Western Europe printer shares, 2016.
6. BLI:n tutkimus, 2017.